Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

onsdag 18 augusti 2010

Fina fisken hos Fischers Fritz

För ett par veckor sedan fick jag äntligen tillfälle att besöka Fischers Fritz! Det är den enda tvåstjärniga restaurangen i Berlin och sägs även vara den bästa fiskrestaurangen i Tyskland. Det finns egentligen inga superlativer som beskriver den här restaurangen på ett tillräckligt rättvist sätt. Jag nöjer mig med att konstatera att det är den bästa restaurang jag någonsin ätit på!

Restaurangen ligger inne på det femstjärniga hotellet the Regent vid Gendarmenmarkt och det är en mycket passande miljö. Prisnivån är givetvis hög – man är mycket medveten om sina två stjärnor. Förrätterna, à la carte, startar på 35 € och varmrätterna kostar kring 60 €. Huvudtemat är havets läckerheter, men man serverar även kött, fågel och vegetariskt.

Miljön är klassiskt elegant på Fischers Fritz.


Ett för plånboken gynnsamt alternativ är att, som jag, gå hit på lunchen! Då erbjuder man nämligen en riktigt prisvärd lunchmeny. Från menyn kan man välja mellan sex olika förrätter, sex huvudrätter och fyra desserter. Man kombinerar hur man vill och tre rätter kostar 47 €. Är man inte så hungrig kan man nöja sig med en eller två rätter. Men jag rekommenderar verkligen att inte snåla utan satsa på helheten!

Till förrätt åt jag en tunn skiva (emincé) av guldmakrill med selleri, avokadokräm och citronpeppar. Till huvudrätt blev det filé av ”red mullet” – vet inte vad den kallas på svenska men god var den – på en bädd av potatismos, grön inte av avund utan av underbara provensalska kryddor, och med en sås på skaldjur och saffran. Till detta drack jag en riktigt bra Riesling från Pfalz, 2007 Langenmorgen (Weingut Steffen Christmann).

Huvudrätten.


Till efterrätt valde jag Gugelhupf, som är en slags sockerkaka, och som visade sig vara en gigantisk bit, ackompanjerad av en sötsur päronkräm och vanilj-crème fraiche och garnerad med blommor och bladguld. Serveringen föregicks av att hela kakan – orörd och fin – rullades ut på en vagn vid mitt bord, varefter hovmästaren skar ut en rejäl bit som skickligt balanserades över på min talrik utan att välta.

En rejäl bit Gugelhupf.


Som brukligt är på gourmetrestauranger får man alltid lite mer mat än vad man beställer och betalar för. Utöver inledande brödchips och den efterföljande brödkorgen, med sex sorters hembakat bröd, bjöds jag på en aptitretare innan förrätten och en extra dessert innan den ordinarie.

Sex sorters bröd är mer än man orkar äta.


Nästan lika härligt som att äta maten är det att titta på den. Alla rätter är som små konstverk och det gör lite ont i själen varje gång man går loss med kniven – men det går inte att låta bli, det är ju så gott!

Servicen är fullständigt felfri. Personalen som tar hand om en – de är minst sex stycken och alla har sina bestämda roller – är ytterst professionell men samtidigt mycket vänlig och mån om mitt välbefinnande. Det blir aldrig stelt och opersonligt trots den exklusiva miljön och den på ytan pompösa inramningen. Tänk om franska restauranger hade varit så här!

Det som är lite kul är att man, trots ställets karaktär och tyskens allmänna ordningshysteri, är förvånansvärt överseende med gästernas klädsel. Vid mitt besök trillade det in ett par killar iklädda shorts och gymnastikskor. Och de behandlades på exakt samma sätt som sällskapet i smoking som anlände en minut tidigare!

Var beredd på att kalaset slutar på 75 € per person för tre rätter inkl ett glas vin, mineralvatten och dricks. Mycket pengar för en lunch? Ja, men samtidigt klart prisvärt med tanke på den genomgående höga kvalitén och vad motsvarande upplevelse skulle kosta om man gick hit på kvällen. Brukar du inte äta på den här typen av restaurang blir det garanterat ett minne för livet. Är du en van stjärnkrogsbesökare funderar du förmodligen redan på att boka ett bord! Hemsidan hittar du på www.fischersfritzberlin.com. Jag lämnade stället mätt och lycklig.

VAD: Fischers Fritz, Berlins bästa restaurang med ** i Guide Michelin
VAR: Charlottenstraße 49 (Mitte). U Französische Straße
NÄR: Lunch 12 – 14, middag 18:30 – 22:30
PRISNIVÅ: Hög

7 kommentarer:

  1. Hur är det med vinutbudet? Mycket franska viner eller viner från USA, Sydafrika etc?

    Fabri..

    SvaraRadera
  2. God dag fabrikörn! Jag kan meddela att vinlistan är mycket omfattande och innehåller allt från små, tyska producenter till de stora vinhusen i Bordeaux och Champagne! Och prisnivån är inte så hemsk som man skulle kunna tro.

    SvaraRadera
  3. Hur är det med dessertvinerna? Erbjuds det cigarrer till kaffet?

    Fabri..

    SvaraRadera
  4. Åh dit har jag velat gå superlänge! Nu fick jag verkligen en kick i baken för att komma i väg - shit vad gott det låter (och ser ut). Trevlig blogg!

    SvaraRadera
  5. Fabri: Det fanns många dessertviner, både på flaska och glas. De hade bl a d'Yquem! Du hittar hela vinlistan på deras hemsida! Lyckligtvis respekterar Fischers Fritz rökförbudet, så några cigarrer såg jag inte till!

    Johanna: Tack! Kul att du tittade in!

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Hej!

    Har tittat på hemsidan och det verkar som att lunch är ett prisvärt alternativ. Vad gäller viner är det mest tyska viner vilket jag tycker är en aning märkligt eftersom det är en gourmetrestaurang. Tycker även att prisnivån på viner är hög. Jag skall dock testa stället när jag åker till Berlin om en månad. Tack för en informativ blogg!

    Hans

    SvaraRadera
  7. Hej Hans!

    Tack för din kommentar! Men jag håller inte med dig i din syn på tyska viner. Jag tycker att tyska viner överlag, och även österrikiska, är klart underskattade. Fördelen med det är att de tyska vinproducenterna inte kan ta så mycket betalt för sina viner, som exempelvis franska. Det gör att de i regel är mycket prisvärda! Sedan vill så klart Fischers Fritz gärna stödja inhemska producenter, även om de erbjuder en hel del utländska viner också!

    Lycka till med ditt besök och glöm inte bort att boka bord i förväg!

    SvaraRadera