Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

tisdag 21 juni 2011

Essen + Trinken

Tidningen Zitty, som jag skrev om här, ger även ut restaurangguiden Essen + Trinken och årets utgåva har nyligen dykt upp i affärerna. Det är en tjock sak – 210 sidor – som är fullmatad (!) med recensioner och tips på restauranger, barer och caféer i hela Berlin. En riktig bibel! Och allting är sorterat och kategoriserat på perfekt tyskt manér. Först och främst har de delat in tipsen stadsdel för stadsdel, där de nio viktigaste stadsdelarna fått var sitt eget kapitel medan de mer perifera samsas under rubrikerna nordväst, nordost, sydväst och sydost. Under respektive stadsdel är tipsen sedan uppdelade i kategorier som asiatiskt, tyskt, franskt, vegetariskt, barer, und so weiter! Så befinner man sig exempelvis i Charlottenburg och vill äta något italienskt är det bara att bläddra fram till de aktuella sidorna – där man hittar inte mindre än 25 italienare, komplett med beskrivande text, prisnivå, adress, telefonnummer, hemsida, öppettider och närmaste U-bahn/S-bahn.

Utöver recensionerna innehåller tidningen reportage och intervjuer med diverse matkändisar. Och på de första sidorna listar redaktionen sina främsta favoriter, vilket väl få ses som ett slags best of. Här lyfter de bl a fram Hartmanns, som jag tipsade om precis, och Paris Moskau, som jag skrev om här!

Själv har jag insett att jag snart måste ta mig till Little Otik och Noodles & Figli i Kreuzberg, japanska Tabibito i Neukölln och kinesiska Yumcha Heroes i Mitte. Alla heta tips om man får tro Essen + Trinken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar