Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

onsdag 14 september 2011

Berlin Marathon 2011

Nästa söndag, den 25 september 9:00, är det dags för Berlin Marathon igen. Och i år ska jag springa! Det ska även Haile Gebrselassie göra, som satte sitt fantastiska världsrekord här i Berlin 2008 på 2:03:59, en tid som står sig än idag.

Tillsammans med tävlingarna i New York, Boston, London och Chicago tillhör Berlin de största och mest prestigefyllda maratonloppen. Berlin anses dessutom vara världens lättaste maraton, eftersom det är så flackt. Arrangörerna har slugt nog undvikit att dra sträckningen genom Prenzlauer Berg! Det har också gjort att många löpare försöker, och lyckas, slå världsrekordet här.

Det är 38:e gången loppet arrangeras. Nytt för i år är att BMW är huvudsponsor. Fram till 1989 gick det endast i Västberlin men sedan 1990 går loppet genom ”hela” staden och avslutas med att man springer genom Brandenburger Tor. Start och mål är på Straße des 17. Juni, mellan Brandenburger Tor och Siegessäule. Nedan ser du hela bansträckningen.



Det här är något av en folkfest, oavsett om man springer eller tittar på. Publiken är i regel väldigt entusiastisk och det brukar vara över miljonen som är ute för att titta och heja på de omkring 40 000 deltagarna!

Svenska ambassaden uppmärksammar arrangemanget i år genom att bjuda in alla svenska löpare till pastaparty på ambassaden (Rauchstraße 1, Tiergarten) dagen före loppet! Utöver pastan ska det bjudas på föredrag av den tyske långdistanslöparen Michael Spöttel, som vann Berlin Marathon 1978.

För två år sedan, när Haile och jag senast ställde upp i tävlingen, kom etiopiern i mål strax innan jag kommit halvvägs… I år siktar jag på att skillnaden ska bli mindre!

Och för dig som undrar: 42 195 m är det vi ska springa. Och jag hoppas på svalare väder än 2009 då det var upp mot 27 grader varmt! T o m Haile klagade på värmen då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar