Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

fredag 17 augusti 2012

Lunch på Fischers Fritz

Jag har varit och ätit lunch på fantastiska Fischers Fritz igen. När jag var här första gången, för två år sedan, var det den enda tvåstjärniga restaurangen i Berlin. Nu är de tre: klassiska Lorenz Adlon, som har återfått sin andra stjärna, häftiga Reinstoff, som jag skrev om här och som fick sin andra stjärna i vintras, och så detta Fischers Fritz. Och jag måste säga att trots den ökande konkurrensen – utöver ovan nämnda finns det nu även elva enstjärniga Michelinkrogar i Berlin med omnejd – så befäster Fischers Fritz sin position som Berlins bästa restaurang! Det är framförallt maten, så klart, men även allting runtomkring som gör att man känner sig bortskämd och lycklig när man är här!

På lunchen väljer man från en meny bestående av fem förrätter, fem huvudrätter och fyra efterrätter. Tre rätter, som blir fem inkl de två överraskningsrätterna, kostar 47 €. Det är för övrigt samma pris som för två år sedan. Sedan dess har dock euron tappat mer än tio procent i värde mot kronan, så räkningen i kronor räknat blir klart lägre idag!

Aptitretare: Dorado med sellerikräm.

Pocherat onsenägg med gröna bönor, rädisor och skaldjurssås.

Grillad kalvlever med sallad på granny smith och mynta.

Bonusdessert: Variation på plommon.

Passionsfruktspudding med stjärnanis, macadamiaskum och choklad.

En kopp kaffe på maten!

Mitt första inlägg om Fischers Fritz, med betydligt mer info om stället, hittar du här.

VAD: Fischers Fritz, Berlins bästa restaurang med två stjärnor i Guide Michelin
VAR: Charlottenstraße 49 (Mitte). U Französische Straße
NÄR: Dagligen, lunch 12 – 14, middag 18:30 – 22:30
PRISNIVÅ: Hög

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar